Leg, nærvær & sjove stunder

Efterårsferien står for døren, og de mange tilbud om alverdens spændende efterårsaktiviteter er ikke til at overse. Det er nemt at lade sig rive med af stemningen og de lokkende tilbud og planlægge en masse aktiviteter i løbet af ferien. Men i en familie, hvor et eller flere børn har ADHD eller lignede udfordringer, er efterårsferien en oplagt mulighed for at børnene og I som familie kommer ned i gear, hvor I tager en pause fra en hektisk hverdag og i stedet fylder ugen med leg, nærvær og sjove stunder.

Det kan være en god idé, at I som familie prioriterer, hvilke aktiviteter I skal deltage i. At I som forældre sikrer, at dagene – selvom det er ferie – stadig er forholdsvist strukturerede og følger en form for rutine. Vi ved, at mange skift, usikre/ukendte rammer, for meget stimuli og for lidt tid til at lade batteriet op kan koste dyrt på energikontoen. Forsøg derfor at lægge et grundskelet for dagen, bygget op om en kendt struktur og fyld så dagene ud med gode aktiviteter, som I alle er med til at vælge, planlægge og rammesætte. Få evt. inspiration fra dette ugeskema. En aktivitet kunne være at udarbejde, dekorere og udfylde skemaet sammen. 

Leg
I programmet ”Invest In Play”, som vi arbejder med på Center for ADHD, anbefales det, at forældrene leger med deres børn minimum 10-15 minutter hver dag. Når vi beder forældrene om at gøre det, er det fordi, vi ved, at forældrene på den måde opbygger barnets ”psykiske konto” gennem leg og opmærksomhed. Senere vil forældrene kunne hæve de ”adfærdsmæssige renter”. For efterhånden som barnet erfarer, at det jævnligt får en god stund med forældrenes fulde opmærksomhed, vil behovet for uhensigtsmæssig adfærd for at få opmærksomhed dale.

Et godt sted at starte, når man vil styrke relationen til sit barn, er det vi kalder børnestyret leg eller særlige stunder, hvor man laver sjove, hyggelige og rare legeaktiviteter, hvor man som forældre følger barnets initiativer og ideer. Barnet er så at sige eksperten, og du skal som forælder bare følge med. Tag rosebrillerne på og sig det til dit barn, hver gang du ser, han eller hun gør noget, du værdsætter og gerne vil se mere af. Når du italesætter og lyser på det gode, barnet gør, vil det løfte stemningen og dit barn vil fortsætte ad det gode spor. 

 

Nærvær
Børn med ADHD er rigtig gode til at være i nuet, men de springer også hurtigt videre til noget andet. At følge med i deres tempo kan være udfordrende, og det er derfor okay ikke at være nærværende hele tiden. Omvendt er børn med ADHD også rigtig gode til at koncentrere sig, når de bliver optaget af en aktivitet. Hvis de bliver taget med i valget af aktiviteter, er der også større chance for, at de bliver hængende lidt længere. Den ro, du får ved at beslutte at være bare lidt mere nærværende, vil med stor sandsynlighed også smitte af.

 

Sjove stunder
Ferieugen er anledning til at børnenes nervesystemer får en pause. En RIGTIG ferie, hvor der er afslapning og ro på programmet. Dage hvor tempoet er lavt er vigtigt for børnenes udvikling. Børnenes nervesystemer har godt af – de er måske endda afhængige af – positive stunder med forældre, hvor alle har god tid, og hvor der ikke er afbrydelser.

I center for ADHD har vi udarbejdet en plakat, som giver inspiration til indendørs og udendørs aktiviteter uden stor planlægning, men som tager udgangspunkt i,
at I som familie kan være sammen, lege og nyde gode stunder sammen.

 Inspiration til gode stunder i ferien kan være: Gemmeleg i skoven bag store træer. Samle kastanjer og lave kastanjefigurer. Lange og varme fodbade. Lav (u)hyggelige græskarlygter. Brug tid på at inddrage børnene i køkkenet – bag en kage, som børnene vælger. Gå eller cykel en tur i børnenes tempo. Gå på jagt i naturen, og tal om det I finder.

Det kan også være værdifuldt at sidde eller ligge tæt med det ene formål at være sammen. Mange børn kan i de små hyggestunder virkelig mærke og føle, at vi holder af dem og det gælder uanset alder.

 

Rigtig god ferie.

Hold dig opdateret!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev - enten som forælder eller fagperson.